Aymara
Ak qilqastxa Lima markat parlïrinawa jäya maraw, nairaqat Aymar parlirinakanawa Limamarkanxa.
Ukatxa, Lima markan yamphi extranjer parlañanaka yatiñ utanakan jukänaxa. Qichuayri, alaya Lima markanakan parlirinäwa. Aymarayristï manqhata taypita waly parlasiñaskipunisä jaya marataxä. Ukausanakaxä, yaqhanak parlirinawa ukänaxa, ( jakaru satänawa, kaukimpi) akanakampi yamphi thantha markanakaw luratanawa Lima markanxa, pachakamanakjama, wakanakjama san isidro, miraflores satanakaw.
Nazca líneajama, wary imperiojama, qosqompi.
Anchataxä, yamphi waranqanaka jaqinakas parlaskixä, uka kollasuyu, antiplan satasä, uka manqha juliacat Ururkamasa.
Naya yamphi aymar markanakan sarnaqiritwa Waynäskat ukharakis, thoqoskirïtwa jupanakampixa. Aymar jaqinaka suma thoqurinakawa, suma jaqinakawa, mayakipxiwa, ratukiw taqinpacha mistupxix kunatakïsa.
Aka Dina dictadurampi yamphi jaqinakaw juwarasky, suma llakitäsktwa ukanakätxa.
Nayasty, suma munataskätuwa Juliacanakan, Ilavenakan, Desaguaeronakan suma munasiñ, suma churasiñ, suma waxt’asiñ, suma munasiñ jaqinakawa.
Puno markasty, yamphi suma aymar markanakaniwa, suma munasipxiwa. Limanxa, Limeñonakasty yamphi yatiqañ Aymaranakata jukaskixa, aymaranakan ch’amapa aymaranakan lurañapa, aymaranakan sayt’asiñapa, aymaranakan aynipa, aymaranakan mink’apa.
Esta nota la escribo también en un idioma originario de Lima. Mientras en la capital los principales colegios se diferencian entre sí por especializarse en una determinada lengua extranjera, ninguno de ellos educa en el quechua, que surgió al norte del departamento de Lima, o el aimara que proviene del sur y centro de este (donde aún se hablan las formas más antiguas, como el jaqaru y kawki).
Con frases aimaras se construyeron varias ciudadelas de la antigua Lima (como Pachacamac y las huacas de San Isidro o Miraflores), las líneas de Nazca, el imperio wari y Cusco.
Hoy hay 2 millones que hablan aimara, sobre todo el altiplano, que va al norte desde Juliaca y al sur hasta la periferia de Oruro (Bolivia). De joven recorri decenas de poblados aimaras en toda esa zona y he bailado en sus festivales. Admiro en ellos su capacidad para autoorganizarse y hacerse respetar. Mis condolencias a todos los que han fallecido en Juliaca, Ilave y Desaguadero, lugares donde siempre he sido bien tratado.
Puno no solo es el Perú, es una de nuestras cunas. Los aimaras son todos bienvenidos a Lima, donde deben educar a muchos peruanos a ser tan valientes y solidarios.
Fely Dalia Rojas Céspedes, diplomada en Educación, ayudó con la traducción.